Millaista etiikkaa media tarvitsee?

Käveleekö kustannustehokkuus etiikan yli? Entä sosiaalinen media: millaisia eettisiä ohjeita - mielen sisäisiä tai ulkoisia - tarvitaan Facebookissa, Twitterissä, You Tuben videoklipeissä? Voiko iltapäivälehdistö tai sosiaalinen media käyttäytyä aivan miten tahansa? Entä seurakuntalehtien, verkkolehtien tai verkkosivujen etiikka? Onko sitä pohdittu ja millaista se on?

 

Nämä kysymykset koskevat nykyään kaikkia median alalla työskenteleviä, eivät ainoastaan nettiwelhoja. Ja näitä käsitteli Huopalahden seurakunnan verkkopäivittäjä Kari Kaipainen kevään viimeisellä media-aamiaisella 5.6.2009.

 

Kaipainen on tietotekniikan piireissä legendaarinen henkilö, joka puolustaa etiikan asemaa niin tekniikan sovelluksissa kuin mediassakin. Sitä hän on tehnyt jo 25 vuoden ajan.

 

Hän on ollut vuosien varrella mukana monissa työryhmissä ja hankkeissa, ja hän on Tietotekniikan liiton Etiikan ryhmän puheenjohtaja. Tällä hetkellä Kaipainen on mm. opetusministeriön rahoittamassa ammattikorkeakoulujen kehittämisverkoston KeVer-etiikkaryhmässä, ja hän kuuluu myös Jyväskylän yliopistossa kokoontuvaan etiikkaryhmään. Nousevalle polvelle hän on opettanut median etiikkaa Hiidenkiven mediapainotteisessa koulussa Malmilla.

 

Koulutukseltaan Kari Kaipainen on kasvatustieteiden kandidaatti (Aikuiskasvatus) ja hän on suorittanut myös Aikuiskouluttajan erikoistumisohjelman.

 

Paljon oli siis osaamista paikalla, kun Kari Kaipainen alusti keskustelua median etiikasta aamiaisella 5.6.2009 Cafe Jugendissa.

Verkkoviestin julkaisujärjestelmä